Perlukah diberi antibiotik untuk demam dan selsema?

Screenshot 2014-02-22 14.25.14

Q: Anak saya berumur 3 tahun dan dia agak kerap mengalami selsema dan batuk hampir setiap bulan. Apabila saya membawanya ke klinik, doktor memberi antibiotik. Soalan saya, adakah penggunaan antibiotik yang terlalu kerap iaitu setiap bulan menyebabkan antibodi anak saya lemah dan kerap mendapat jangkitan yang sama. Untuk pengetahuan doktor, saya akan pastikan anak saya mengambil antibiotik sehingga habis. Terima Kasih. (Syafeeza)

A:  Kebanyakan jangkitan batuk dan selsema di kalangan kanak-kanak adalah disebabkan jangkitan kuman virus, dan bukannya jangkitan kuman bakteria. Rawatan antibiotik hanya berkesan untuk jangkitan bakteria sahaja. Sekiranya demam selsema dan batuk itu tidak serius, antibiotik tidak akan merawatinya ataupun mengurangkan tempoh jangkitan tersebut.

Pengambilan antibiotik dengan tidak betul (tidak diperlukan, antibiotik yang salah, atau tidak mengikut sukatan, kekerapan atau tempoh rawatan) boleh memudaratkan keadaan. Salah satu kebimbangan doktor adalah kemunculan kuman bakteria yang rintang terhadap antibiotik (antibiotic resistant bacteria) atau superbug. Salah satu penyebab adalah penggunaan…

View original post 202 more words

Leave a Reply

